زندگی

چرا خنده با اهمیت است
نویسنده : مرضیه رضوانی - ساعت ۱:۳٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٥
 

خنده انبساط عروقی ایجاد می‌کند که در سلامتی موثر است. 
خنده آنقدر مهم است که معمولا در هر درباری دلقکی ، هر روزنامه صفحه طنزی و هر شبکه تلویزیون فیلم کمدی است. 
خنده در هر شرایطی امکان پذیر بوده و قابل دسترس است.
خنده با بازدم انجام می‌شود و این کار باعث می‌گردد CO2 از خون خارج شده و احساس مطلوبی ایجاد نماید. 
خنده تعادل ظریف هورمونی ایجاد می‌کند. 
خنده باعث افزایش هورمون کورتیزول شده و ایمنی بدن را در برابر بیماریها زیاد می‌کند. 
خنده هورمون سروتونین را نیز افزایش داده احساس سرخوشی ایجاد می‌نماید . 
خنده تعداد ضربان قلب (HR) را کاهش می‌دهد که در سلامتی موثر است. 
خنده به دلیل شستن CO2 از خون و صورت را شفاف می‌کند. 
خنده محبوبیت و جذابیت ایجاد می‌کند. 
خنده شادی می‌آورد، همای طور که شادی خنده می‌آورد. 
خنده قدرت یادگیری را افزایش می‌دهد. نقش خنده در کلاس‌های درسی و آموزشی فوق العاده است. 
خنده نشانه رضایت از وضعیت موجود است. 
خنده نوعی تخلیه روانی بوده تنشها و احساسات سرکوب شده را رها می‌سازد. 
خنده به‌دلیل انبساط عروقی ترمیم بافتهای آسیب دیده را تسهیل می‌نماید. 
خنده از بیماریهای زخم‌معده و اثنی عشر جلوگیری می‌کند. 
خنده کلسترول خون را کاهش می‌دهد. 
خنده در پیشگیری از سکته قلبی و سکته مغزی بسیار موثر است. 
خنده «دویدن بی‌حرکت» نام گرفته است و به این دلیل افراد لاغر را چاق و افراد چاق را لاغر می‌کند. 
خنده باعث می‌شود که به دندانهایمان بیشتر توجه کرده و در نظافت آنها بکوشیم. 
خنده سبب می‌شود دوستان بیشتری پیدا کنیم. 
خنده زیاد ، مشکل فیزیولوژی ایجاد نمی‌کند چرا که خنده زیاد باعث افزایش ریزش اشک از چشم می‌شود و این نوع مکانیسم جبرانی یا دفاعی است که فشار خون مغزی را کاهش می‌دهد.
خنده بر خلاف تصور عموم چروک صورت را از بین می‌برد ولی اخم چین و چروک را زیاد می‌کند.
خنده باعث افزایش اندرفین مغز می‌شود که نوعی مورفین طبیعی است و باعث احساس سرخوشی و شادی می‌شود. 
خنده نشانه بارز اعتماد به نفس ، سلامت روان و احساس امنیت است. 
خنده با افزایش سن نسبت عکس دارد متاسفانه هرچه سنمان زیادتر شود کمتر می‌خندیم. 
خنده با افزایش تحصیلات دانشگاهی نسبت عکس دارد. متاسفانه هرچه افراد تحصیل کرده‌تر می‌شوند. کمتر و دیرتر می‌خندند. 
خنده چنان است که مقدار آن در ادیان و ملتها و نژادهای مختلف متفاوت است . 
خنده و شاد بودن تنها انتقامی هستند که می توان از دنیا گرفت،پس همیشه شاد باشید و بخندید


 
 
چگـونه خـواب خـوشی داشتـه باشیـم؟
نویسنده : مرضیه رضوانی - ساعت ۱۱:۱٢ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/٢٥
 

چگـونه خـواب خـوشی داشتـه باشیـم؟



در جای خود جابجا می شوید، می چرخید، متکای خود را از زیر سرتان برمی دارید و روی سر می گذارید، رو اندازتان را با پا تکان می دهید و با آن یک توپ فوتبال پارچه ای می سازید، از خروپف همسر عزیز دلتان متعجب می شوید و به تنگ می آیید که چطور او مانند کودکی معصوم به خواب رفته و از شما غافل شده؛ بدتر از همه اینکه ترفند گوسفندچرانی شبانه نیز هیچ کمکی به شما نمی کند و نمی توانید بخوابید! خب حق دارید، هیچ فاجعه ای بدتر از بدخوابی و بی خوابی نیست! اگر دوست دارید راه حل هوشمندانه ای برای این مشکل بیابید با ادامه ایمیل همراه شوید ...

فقط ۲۰ دقیقه فرصت دارید!
اگر نمی توانید در مدت زمان ۲۰ دقیقه به خواب ناز بروید، بلند شده و دست به کار خسته کننده ای بزنید تا چشمان تان گرم شود. نشستن در تاریکی شب یا خواندن دستوالعمل گارانتی یخچال فریزر می تواند کارهای مفیدی باشند! البته به هیچ وجه خود را در معرض نورهای تند و شدیدی چون تلویزیون یا مانیتور رایانه قرار ندهید؛ که این دست نورهای خیره کننده به مغز شما پیام بیدارباش را مخابره می کنند.

چرت بعد ازظهر ممنوع!

بدین ترتیب مطمئن خواهید بود زمانی که به بالین می روید، کاملاً خسته و خواب آلود هستید. اگر هم به این چرت بعدازظهر به خصوص در روزهای جمعه آن هم بعد از تناول آبگوشت چرب و چیلی عمه لیلا عادت کرده اید، حداقل زمان خواب نیم روز خود را نهایتاً به یک ساعت یا کمتر کاهش دهید و ترجیحاً آن را تا پیش از ساعت ۱۵ به پایان برسانید.

به برنامه روزانه وفادار باشید
حتی اگر در تعطیلات آخر هفته هستید نیز بکوشید تا در بازه ی زمانی همیشگی از خواب بیدار شده و به خواب بروید. اگر چرخه منظم خواب خود را حفظ کنید، نه تنها می توانید حس بهتری داشته باشید، بلکه تکلیف تان با خودتان نیز روشن است.




ورزش پیش از خواب ممنوع!
از انجام تمرینات ورزشی، ۴ ساعت پیش از خواب خودداری کنید. گرچه ورزش های معمول می تواند خستگی لازم را برای خوابی راحت تامین نماید، اما نباید نزدیک زمان خواب به آنها همت گمارید. برای نیل به این مهم می توانید صبح زود یا بعدازظهرها به ورزش بپردازید.

تشریفات ویژه برای خواب
مهم است که نشانه هایی به بدن نشان بدهید تا خود را برای خواب آماده نماید. گوش دادن به موسیقی آرامش بخش، مطالعه ۱۵ دقیقه ای یا نوشیدن چای بدون کافئین نظیر انواع چای سبز و دمنوش های گیاهی، یا انجام تمرینات آرام بخش از این موارد هستند.

تخت خواب فقط برای خواب!
به هیچ وجه محل خواب خود را به جایی برای تماشای تلویزیون، مطالعه یا انجام بازی های ویدئویی با تبلت تازه تان تبدیل نکنید و فقط و فقط در آنجا بخوابید. بدین ترتیب زمانیکه به تخت می روید، بدن تان می داند زمان خواب فرا رسیده است ولاغیر!

مواد غذایی محرک ممنوع!
۴ تا ۶ ساعت پیش از خواب از مصرف مواد غذایی حاوی مواد محرک نظیر کافئین، نیکوتین و الکل دوری کنید؛ که این مواد از به خواب رفتن شما پیشگیری می کنند. به همین خاطر باید از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه های گازدار، شکلات و برخی داروها پیش از خواب اجتناب کرد. از این گذشته کشیدن سیگار نیز خواب شما را با مشکل مواجه می کند حتی اگر به صورت تفننی باشند.




اصولاً اگر به خواب خوب دلبسته اید باید شب هنگام از خوردن غذاهای سنگین یا مواد غذایی صنعتی نظیر انواع سوسیس، کالباس و از آن بدتر همبرگر دوری کنید؛ چون نه تنها ممکن است در این دست غذاها انواع انگشت دست و پای کارگران بیچاره را بیابید، بلکه خوابتان نیز با اختلال مواجه شده و از کابوس های شبانه نیز بی نصیب نباشید!

از طرف دیگر قرار نیست که خود را ریاضت بدهید، اگر واقعاً گرسنه تان است و روده هایتان با همدیگر کشتی می گیرند، به یک خوراکی کوچولو یا اسنک روی آورید. می گویند که مصرف لبنیات (مانند نوشیدن یک لیوان شیر گرم) یا خوردن چند برش کوچک از گوشت بوقلمون بسیار مفید خواهد بود. به خصوص اینکه این دو دسته از مواد غذایی حاوی ماده ای به نام تریپتوفان است که خواب آوری طبیعی محسوب می شود.

گرفتن دوش آب گرم
اگر به دنبال خوابی راحت هستید از گرفتن دوش آب گرم آن هم حدوداً ۹۰ دقیقه پیش از خواب غفلت نکنید. بدین ترتیب با افزایش دمای خارجی بدن به کاهش دمای داخلی آن و بروز حالت خواب آلودگی کمک خواهید کرد.




اتاق خواب آرام و راحت
اتاقی که بسیار گرم یا بسیار سرد است به هیچ وجه برای خواب مناسب نیست. اگر هم نور صبح گاهی شما را اذیت می کند، می توانید پنجره های اتاق را با پرده ای زیبا مسدود کنید یا اگر سر و صدای بیرون عاملی مزاحم است، بهتر است از پنجره های دو جداره با انواع گوشی های مخصوص خواب استفاده نمایید.

خورشید، ساعت زیستی
صبح به محض آنکه از خواب برخواستید، به بیرون رفته و ۱۵ دقیقه را در زیر نور آفتاب به سر ببرید. باید به خود اجازه دهید تا نور طبیعی ساعت زیستی تان را تنظیم مجدد کنید و با تطبیق بیش از پیش با مادر طبیعت خود را به آرامشی جسمی برسانید.

سحرخیز باش تا کامروا شوی
اگر واقعاً می خواهید از شر بی خوابی و بدخوابی راحت شوید باید کمر همت ببندید و صبح زود از خواب بیدار شوید. منظورمان از صبح زود، صبح زود سربازی ساعت 5:30 نیست، بلکه ساعت 6 – 7:30 زمانی ایده ال برای برخواستن از خواب ناز است. اگر هم به این سبک زندگی عادت ندارید باید یک هفته ای به خود سختی بدهید، ولی مطمئن باشید نتیجه ی کار بهتر از هر قرص آرام بخش یا خواب آور موجود در بازار است!




راستی آخر اینکه یادتان نرود تنها زمانی که خواب تان می آید به رختخواب بروید چرا که این مورد یکی از مهمترین ترفندها برای کاهش مدت زمات بیدار بودن در رختخواب است؛ خواب خوشی داشته باشید و با پرشین استار همراه باشید!

 


 
 
انتـظارات زنـان از هـمسر ایـده آلشان
نویسنده : مرضیه رضوانی - ساعت ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱٠/۱۳
 


1. به عواطف او احترام بگذارید
بگذارید گریه کند. زنان همیشه قدردان مردهایی هستند که به عواطف و احساسات‌شان اهمیت می‌دهند. به خصوص وقتی از چیزی ناراحتند. از همسرتان بپرسید از چه ناراحت است و اگر گریه می‌کند به او دستمال تعارف کنید. مطمئن باشید ابراز احساسات باعث تقویت رابطه می‌شود.

2. اهمیت آنچه می‌پوشید
با نظر او لباس بپوشید. مدها می‌آیند و می‌روند اما توجه یک مرد به طرز پوشش خود باید مداوم باشد. این از همان روزهای اول آشنایی برای یک زن حائز اهمیت است. باید سعی کنید بفهمید همسرتان چه نوع ظاهری را می‌پسندد. مثلا اگر دوست دارد رنگ شلوار شما روشن باشد به خواسته‌اش توجه کنید.

لباس پوشیدن شما آنطور که همسرتان دوست دارد قدم مهمی در ایجاد علاقه بیشتر در زنان است. مردان باید بدانند که بد نیست گاهی لباس قرمز بپوشند، زیرا روانشناسان می‌گویند این یکی از اولویت‌های ناخودآگاه زنان است. آنها معتقدند رنگ قرمز باعث می‌شود مردها قوی‌تر و جالب‌‌تر به نظر بیایند. اما توجه داشته باشید که این رنگ به مهربان‌تر نشان دادن شما کمکی نمی‌کند.

3. از خودگذشتگی هیچ وقت از مد نمی‌افتد
یک مرد سنتی باشید. زمانی که پای عواطف به میان می‌آید خیلی از زنان هنوز شیوه مردان سنتی را ترجیح می‌دهند، به خصوص در ابتدای زندگی مشترک. آنها به خوبی می‌توانند از پس کارهایی همچون باز کردن در یا جابه‌جا کردن صندلی بربیایند ولی وقتی تامل می‌کنند یعنی از شما انتظار ادای احترام و همکاری دارند و توقع دارند شما این کارها را برای او انجام دهید.

4. اشتباهات خود را پنهان نکنید
شجاع باشید، اعتراف کنید. می‌خواهید دل همسرتان را به دست بیاورید؟ زنان عموما به رشد شخصیتی علاقه دارند و مردی را دوست دارند که با ملاحظه و متفکر باشد، به خصوص وقتی می‌دانند به اشتباهش پی برده. این اشتباه می‌تواند اعم از بدخلقی یا بی‌توجهی به آنها به دلیل خستگی از کار باشد. آنها مشتاقند ببینند که شوهرشان سعی در جبران آن دارد. پس شجاع باشید و به اشتباه‌تان اعتراف کنید.

5. نقش حلال مشکلات را بازی نکنید
گوش کنید، راه‌حل ارائه ندهید. وقتی چیزی همسرتان را آزار می‌دهد او گوش شنوای شما را می‌خواهد نه نصیحت. مردها فکر می‌کنند باید همه چیز را حل کنند، زیرا عموما تمایل به حل مسئله دارند. اما برای یک زن گوش سپردن به حرف‌هایش مانند معجزه‌ای عمل می‌کند که به عمیق‌تر شدن رابطه کمک می‌کند.

6. سر تکان دادن کافی نیست
با دقت گوش کنید. خانم‌ها واقعا دوست دارند بدانند که به حرف‌هایشان توجه می‌کنید. کافـی نیست سر تکان دهید و وقتی مکث می‌کنند منتظرند عکس‌العمل شما همراه با توجه کامل باشد. مثلا اگر از کارفرمای خود شکایت می‌کنند دوست دارند چیزهایی از زبان شما بشنوند از قبیل: متاسفم که روز سختی داشتی یا چه بد، نگران نباش و... یادتان باشد سعی کنید در ارائه راه‌حل شتاب نکنید.

7. تقلید می‌تواند نشانه علاقه باشد
نشانه عشق را از یاد نبرید. همسر شما با تقلید از اعمال و رفتار شما میزان علاقه‌اش را به شما نشان می‌دهد. مثلا او ممکن است غذایی را که باب میل شماست سفارش دهد یا لباس به رنگ مورد علاقه‌تان را بپوشد یا لبخند شما را با لبخند پاسخ دهد. پس به اینگونه رفتارها دقت بیشتری داشته باشید.

8. به یک بار گفتن اکتفا نکنید
چند بار بگویید، نه یک بار. بد نیست گاهی ویژگی‌های فردی مثبت او را گوشزد کنید. مثلا از زیبایی‌اش تعریف کنید و بدون اینکه به شما بگوید تغییرات ظاهری‌اش را تحسین کنید. تغییراتی از قبیل کاهش وزن، تغییر رنگ مو و از این قبیل هر چند کوچک هم باشد برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار است. مطمئن باشید تحسین همسرتان او را بیشتر به شما علاقه‌مند می‌کند.

9. از رابطه‌تان صحبت کنید
فرصتی برای صحبت فراهم کنید. وقتی او می‌خواهد سر صحبت در مورد روابط‌تان را باز کند لزوما قرار نیست مشکلی را مطرح کند. روانشناسان معتقدند که زنان دوست دارند در مورد همبستگی در زندگی مشترک، خوب یا بد پیش رفتن اوضاع و به طور کلی راجع به زندگی گهگاهی حرف بزنند که این نشانه خوبی است. یک صحبت صادقانه دونفره می‌تواند یک زوج را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

10. با او چشم در چشم صحبت کنید
چشم در مقابل چشم. شما به عنوان یک مرد ممکن است ترجیح بدهید در کنار همسرتان نشسته و با او صحبت کنید اما او اغلب ترجیح می‌دهد با شما رودررو باشد. تماس چشمی در حین مکالمه باعث افزایش علاقه بین شما به عنوان یک زوج خواهد شد.

11. لحظه را از دست ندهید
گاهی شما فرمان را در دست بگیرید. نگذارید او همیشه پیش‌قدم شده و سرحرف را باز کند. اگر به شما فرصت صحبت کردن می‌دهد سعی کنید از آن استفاده کرده و بحث را هدایت کنید هرچند موضوع ساده‌ای باشد. توجه به موضوع بحث و به نتیجه رساندن آن برای او بسیار حائز اهمیت است.

12. حفظ رابطه صمیمی اصلا سخت نیست
چرا شاعر نمی‌شوید؟ همسرتان همیشه خواستار محبت و عشق شماست. فرقی نمی‌کند 2 ماه از ازدواج‌تان گذشته باشد یا 20 سال. تقدیم یک شاخه گل، دعوت به یک شام ساده، چند بیت شعر، حتی اگر کلیشه‌ای به نظر برسد باعث ایجاد صمیمیت بیشتر می‌شود. به گفته روانشناسان زنان از ابراز علاقه‌هایی اینچنین ساده لذت برده و قدردان آن خواهند بود و این قدردانی را همیشه ابراز خواهند کرد.